Saturday, November 30, 2019

FOMO

Vaatasin õhtusöögi kõrvale Teal Swani videot FOMO (Fear of missing out), mis räägib hirmust teistest eemale või kõrvale jääda, hirmust, et teistel on parem ja kuidagi sisukam/tõelisem elu.

Seda hirmu suurendab või toob ilmsiks näiteks kadedus teiste Instagrami ja Facebooki sisuga tutvudes :D
Ma ei tea..., minu jaoks on Instagram küll lihtsalt nii ilus ja inspireeriv portaal, see on nagu spetsiaalselt mulle koostatud ajakiri, kuna olen valinud sinna sisu, mis on minu meelest ilus ja huvitav. Ilmselt aga ei puutu see sisu minu meelest otseselt minusse, sest ma kindlasti ei kõrvuta elusid, mõtteid ja kogemusi. Mina saan sealt küll alati ainult positiivse või väga positiivse laengu.

Teal ütleb, et inimesed, kellel pole seda va FOMOt, usuvad, et neil on õigus luua endale sobiv elu sõltumata sellest, mida teised inimesed sellest arvavad.
Mhmh!

Ilmajäämiskartuseta inimesed ei karda, et kaotavad suhte, kui nad taganevad lubadusest milleski osaleda. Nad ei arva, et peavad hambad ristis midagi tegema, kuna alguses andsid poolthääle ja nad ei arva, et nad ei tohi poole pealt suunda muuta, kui selgub, et asjad lähevad ette kujutatust hoopis teisiti ja ei paku mingit rõõmu.
Njaa, mina ka võtan endale need vabadused, kuid ma ei ütleks, et sellega algust teha on imelihtne. Üldiselt, kui kellegagi on mingi kokkulepe ja mind hiljem valdab õud sellele mõeldes, siis ma seletan hästi kenasti ära, miks ma tunnen, et ma ei saa seda asja siiski teha koos nendega ja loodan, et nad mõistavad. Minu meelest inimesed küll mõistavad väga kenasti!
Millega mul niimoodi vedanud pole on, kui mul on mingid plaanid ja teised ütlevad, et "oi-oi-oi, sellest ei tule küll midagi välja - tee hoopis seda!", aga ma ei mõtlegi :D See ajab inimesi mu "kaugemas lähikonnas" küll närvi. Aga mina mõtlen just nii, et teen mingi plaani ja kui ei meeldi, siis teen uue. Kui juhtubki nii, et "oi-oi-oi, ei tule midagi välja", siis vaatan uue tee. Milles probleem?

Teal soovitab ka mitte elada võimalikke negatiivseid tagajärgi vältida püüdes, vaid tehes seda, mida me tõesti teha tahame. Hirmust juhitud elu ei paku kellelegi rõõmu.

(Mis meenutab mulle Gabor Mate juttu: tema ütles, et lapsi kasvatades valime me lapse emotsionaalse heaolu/vajaduste asemel ühiskonna vajadused - hirmust, et laps ei saa edaspidi hakkama ja ilmselgelt siis väärtustades ühiskonna vajadusi lapse vajadustest enam. Kurb!)

Mulle ei jäänud eriti meelde, kuidas Teali arvates FOMOst üle saada, aga midagi siiski.

1. Ära tee mitut asja korraga. SLOW DOWN! Ela aeglasemalt ja täielikumalt, kohalviibivamalt :)
2. FOMO tekib, kui meie vajadused pole täidetud - seetõttu on väga oluline uurida, mis meie vajadused on, et me õpiksime neid täitma otsesel teel, mitte ringi joostes ja ennast igale poole jagades suures hirmus, et vajame ise peagi kusagilt tuge.

Seda vajaduste väljaselgitamist võib teha mitmel keerulisel moel, kuid mina olen leidnud, et kõige lihtsam on oma hirme ja muresid uurida, muudkui miksitada ja küsida, mis siis, kui see-ja-see, mida me kardame, juhtubki.

Näiteks on mul tuju paha, sest ma olen väsinud, aga köögikraanikauss on nõusid täis.
Ma küsiks endalt, miks ma ei võiks need pesemata jätta?
Vastus oleks, et esiteks kole ja teiseks, nõud saavad otsa.
Küsimus: mis siis, kui puhtad nõud otsa saavad? Kui kõht tühjaks läheb, siis võtad ja pesed ühe taldriku ja kahvli!
Vastus: see on kole ja ma oleksin halb perenaine.
Küsimus: Kelle asi see on, kui ma oleksin halb perenaine?
Vastus: Kõigi asi! :D
No ja siis võib mõlgutada mõtteid selle üle, kas on hea anda nii suur kontroll oma elu üle "kõigi" kätte.
Võib-olla on, võib-olla pole, vastused erinevad mitte ainult inimeseti vaid ka ajas, eluperiooditi.
Igal juhul hästi paljud hirmud on seotud sellega, mida teised inimesed meist (arvatavasti) arvavad ja muidugi meil on ka õigus jääda selle osas kartlikuks ja murelikuks, kuid teadvustades seda, et ma pesen nõusid (või teen midagi muud, mida ei tahaks teha) selle pärast, et ma muretsen selle pärast, mis inimesed minust arvavad, võib meil tekkida väike irooniakübe enda murede suhtes ja ... mina ise olen avastanud, et kui ma otsustan, et luban olla endal lohakas või eraklik hoolimata sellest, mida teised arvavad, siis mul tuleb tegelikult jõudu juurde. Muretsemine hoidis jõudu enda all kinni.

Aga jah, eks ta ole 'vastutustundetu jutt', nii minul siin kui ka Teali videos :D

No comments: